duminică, 25 noiembrie 2007

Dilema pedagogica: Ce valoare are un 10?

Acum vreo cateva saptamani cand a trebuit sa incep sa pun primele note din acest semestru am realizat ca nu stiu ce note sa le pun copiilor.
Anul trecut nu am avut acesta problema, toate clasele mele erau la fel, nu dintre cele mai bune, deci toti copiii erau cam la acelasi nivel.
Dar anul asta avand o clasa de intensiv a aprut si dilema: este un 10 la intesiv egal
cu un 10 la neintensiv?
Este normal ca un copil de la intensiv, care invata, face teme si proiecte,
se implica in discutiile din clasa, sa aiba aceeasi nota ca unul dintr-o clasa normala
( ca sa nu zic slaba) unde cerintele mele sunt mai mici, normal, potrivite cu nivelul elevilor ?
Avand in vedere ca notele din 5-8 conteaza pentru intrarea la liceu pot eu sa dau unui copil mediu, dintr-o clasa normala, cu cerinte mai mici nota 10, cand pentru aceiasi nota un copil de la intensiv munceste 
de 5 ori mai mult? 
Sau, in aceleasi conditii, pot eu sa nu-i dau?
Sistemul unic de notare de la 1 la 10 nu este unul obiectiv.
Chiar daca pe hartie exista criterii foarte clare de notare ele nu pot fi aplicate in mod egal deoarece copiii nu sunt egali, au capacitati diferite de invatare si de asimilare.
Pot eu sa dau aceeasi nota unui copil care pentru o lucrare pregateste 5 lectii in timp ce altul pergateste doar una? Nu intelege in mod indirect cel care invata mai mult ca pentru acelasi 10 putea sa invate doar o lectie in loc de 5, iar restul timpului sa si-l petreaca aiurea?
Aici probabil ar trebui sa intervina constiinta elevului fata de ceea ce invata, faptul ca invata pentru el, nu pentru note, nu pentru altii.
Dar hai sa fim realisti, cati dintre ei o au, cati dintre noi am avut-o din scoala primara?!
E aiurea sa termini un text cu o intrebare retorica, dar nu am
 nicio concluzie la care sa ajung, 
in afara poate de cea din tag.

diferite raspunsuri la intrebarea din titlu, pe cafeneaua.com,
 conferinta cu acelasi nume. 

Niciun comentariu: