luni, 14 aprilie 2008

Un post despre carti

De multa vreme tot incerc sa scriu despre cateva carti excelente pe care le-am citit, dar nu-mi gaseam timp sa o fac.

Prima ar fi “Sinuciderea fecioarelor” de Jeffrey Eugenides( Polirom, 2005). Titlul in engleza (“Virgin Suicides”) mi se pare mult mai sugestiv si mai plin de semnificatii. Celia, Lux, Bonnie, Mary si Therese au 13, 14, 15 16 si respetiv 17 ani. Fetele traiesc intr-un mic orasel american intr-o familie model si una cate una incep sa dispara. ‘Martori la diparitia’ fetelor sunt baietii din cartier, colegi de scoala si amici, care le iubesc pe fete si sunt fascinati de ele. Moartea fecioarelor nu este atat una fizica cat una into growing up, a trecerii de la copilarie la adolescenta/ maturitate, o trecere into knowing, si asta nu a fetelor, ci a baietilor. Singura fata-copil este Cecilia care se duce prima si care este privita ca o ciudata, in rochia ei taiata, de mireasa, never a birde, never a woman, still a child, ea nu prezinta interes pentru baieti.
Cartea este atat de plina de simboluri si semnificatii incat desi am scos 2 pagini de notite mi-e si acum greu sa le cuprind si sa le rezum.
Recomand si filmul Sofiei Coppola, dar numai dupa citirea cartii deoarece il ‘saraceste ‘, privind povestea dintr-un singur unghi.

A doua carte este “ O scurta istorie a romanilor povestita celor tineri” de Neagu Juvara ( vezi si aici).In urma lecturii pot spune sincer ca desi am avut numai 9 si 10 am invatat istorie la 25 de ani. Este o lectura nu usoara, ci reader friendly, scapata de pompozitatea si rigiditatea unui manula scolar.

“Supa lui Kafka—O istorie a literaturii in paisprzece retete” de Mark Crick ( Rao, 2008) carte cadou de la Alex. Kafka, Welsh, Marquez, Woolf, Austen, Chaucer, Borgers, Steinbeck s.a ne ‘ propun’ delicii literaro-culinare.
Autorul este fotograf, dar asta conteaza mai putin, ceea ce conteaza e faptul ca m-am apucat s-o citesc incercand sa recunosc pasajele din carti, ca in final sa realizez ca este Mark Crick care vorbeste prin vocile autorilor mai sus mentionati si nu numai ale lor. Cine crede ca e o carte pastisa sa n-o citeasca.

“ Printre altele m-am apucat de fumat” ( da Dana, eu m-am re-apucat de fumat :P) de Aiobheann Sweeney, Univers, 2008, carte din colectia “ Cotidianul”, easy, enjoyable rading, am citit-o in 3 zile in metrou. Metamorfozele lui Ovidiu, un Prospero pe insula lui si o Miranda care evadeaza la NewYork, locuieste cu un cuplu de homosexuali si se apuca de fumat, printre altele :)

Ultima carte si cea mai greu de digerat, desi si pe aceasta am citit-o relativ repede ( tot vreo 4 zile) “ Evanghelia dupa Fiul” de Norman Mailer ( Polirom, 2006),carte recomandata long time ago de picky.” Evanghelia dupa Fiul” incearca sa prezinte viata lui Iisus din perspective lui Iisus omul, gandurile, indoielile si sperantele celui care a fost Fiul lui Dumnezeu, dar mai intai om. Nu sunt o persoana religioasa si mi-e foarte greu sa raspund la intrebarea ‘ crezi sau nu in Dumnezeu?’ insa lectura acetei carti, care nu este una doctrinara, m-a facut sa ma simt cumva mai putin refractara la adevarul biblic.

P.S one book leads to another: in plan Middlesex si Castelul din padure

2 comentarii:

Anonim spunea...

faaaain!
pacat ca te-ai apucat din nou de fumer.
cartea cu fumatul mi-am luat-o si eu. sper s-o si citesc soon.
fecioarele ma intereseaza.

miclowan spunea...

la prima am vazut filmul, in rest :-s, pe unele am vrut sa le abordez si m-am lasat, de unele nici nu am auzit, hm dar vara e lunga